دانستنی‌های کودکان | جعبه کمک‌های اولیه چه کمکی به ما می‌کند؟
  • کد مطالب: ۹۸۵۴۲
  • /
  • ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۵

دانستنی‌های کودکان | جعبه کمک‌های اولیه چه کمکی به ما می‌کند؟

بچه‌ها اگر یک وقتی زمین خوردید یا مثلا دستتان بُرید و از زخم‌تان خون می‌آمد و بزرگ‌تری هم در خانه نبود، باید اول از همه به سراغ جعبه کمک‌های اولیه بروید.

شبنم کرمی- مامان رفته بود نان بخرد که من و آبجی شروع کردیم به دویدن و بپربپر. یهویی پای آبجی به لبه فرش گیر کرد و محکم به زمین افتاد.

سر زانویش زخم شد و همین‌طوری از آن خون می‌ریخت. آبجی هم که خون را دید زد زیر گریه و من هم از گریه او اشکم سرازیر شد.

یک بسته دستمال کاغذی آوردم و روی زخم پایش دستمال گذاشتم اما باز هم خون می‌آمد. بالاخره مامان از راه رسید و وضعیت ما دو تا را که دید فوری دست‌هایش را شست و با آوردن جعبه سفیدی که علامت «+» قرمز رویش داشت با لوازم پانسمان داخل جعبه، زخم پای آبجی را بست.

بعد هم گفت: «بچه‌ها اگر یک وقتی زمین خوردید یا مثلا دستتان بُرید و از زخم‌تان خون می‌آمد و بزرگ‌تری هم در خانه نبود، باید اول از همه به سراغ جعبه کمک‌های اولیه بروید و با دست‌های تمیز، ابتدا از مایع نارنجی‌رنگ این قوطی سبزرنگ که اسمش «بتادین» است روی زخم بریزید تا از میکروب پاک شود.

بعد چند تا از این پارچه‌های توری که در بسته‌بندی کاغذی هستند و «گاز استریل» نام دارند روی زخم بگذارید و فشار دهید تا دیگر خونی بیرون نزند.

سپس با پارچه‌های توری لوله‌ای شکل که «باند» نامیده می‌شوند یا تکه‌ای پارچه تمیز از روی گازهای استریل، زخم را ببندید.

از کمپرس یخ هم می‌توانید استفاده کنید؛ یک تکه یخ را در پلاستیک تمیزی بگذارید و لای یک دستمال کاغذی یا حوله بپیچید و بعد از پانسمان، چند دقیقه روی زخم یا ضرب‌دیدگی قرار دهید.

بعد هم فوری با من یا بابا تماس بگیرید تا خودمان را برسانیم. گاهی هم خدانکرده اگر اوضاع آن‌قدر بد شد که تا ما برسیم ممکن است خطری جدی تهدیدتان کند باید به اورژانس«۱۱۵» زنگ بزنید و برای آن‌ها توضیح دهید چه اتفاقی افتاده است و چه وضعی دارید تا افراد متخصص سریع به‌شما کمک کنند.

آدرس خانه و شماره‌تلفن من و بابا را هم همیشه از حفظ داشته باشید تا اگر لازم شد به آن‌ها بدهید. درضمن با گریه کردن فقط خونسردی خود را از دست می‌دهید.»

خون پای آبجی دیگر بند آمده بود و درد هم نداشت. مامان که وسایل پانسمان و جعبه کمک‌های اولیه را جمع کرد، یک بازی فکری آوردم تا با خواهرم بازی کنیم. خدا رو شکر کردیم که به خیر گذشت.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.